09
Apr
08

Rodney Trotter met Lucullische observaties (1)

Pissevinaigre Proudly Presents: Een tekst van Rodney Trotter. Hij heeft ons al eerder verblijd met een bijdrage en we hopen dat hij dat op regelmatige basis zal blijven doen. Na mvg en Rodney, wie volgt? Neem contact op!

LUCULLISCHE OBSERVATIES (1)

Natuurlijk, velen prikken graag in een restaurant een al dan niet gedistingeerd vorkje, maar daarin zijn er vele typen te onderscheiden. We kennen ze allemaal, omdat we -dat spreekt vanzelf- geen van allen in een van deze archetypische categorieën in te delen zijn.

Allereerst is er de Snacker. Komt bijna nooit in restaurants, maar beperkt zich het liefst tot snackbar, MacDonald’s, Burger King en aanverwanten. De snelle vette bek is hier hoofdzaak. Het blaadje sla op de hamburger verdwijnt met een van afschuw vertrokken gezicht in de Rentokil-emmer.

Van de Snacker is het een kleine stap naar de Bunkeraar. Veel en met veel vlees, geen gedoe met rare dingen als groenten en andere liflafjes. Biertje erbij. In het wild vooral waar te nemen in de vele standaard-Grieken en -Chinezen die Nederland rijk is. Bestelt de grootste mixed-grillschotel met extra knoflooksaus, of een babi panggang van het huis met alles erop en eraan, plus twee patat met kroket en appelmoes voor de kids. Haalt eigenlijk liever af dan dat hij in het restaurant plaats neemt, maar de vrouw wil nu eenmaal ook wel eens wat. Eet zich een slag in de rondte want alles is tenslotte betaald.

Dan is er de Budgettair gehandicapte, vooral in de vorm van de student of het chronisch-echte-minimagezin. Eet sporadisch buiten de deur, bij Van der Valk of de goedkoopste pizzeria van de stad, wegens structureel gebrek aan pegulanten. Het goedkoopste huiswijntje erbij, geen voor- of nagerecht. In het algemeen makkelijk tevreden te stellen, want niks gewend en dientengevolge ook weinig veeleisend. Let vooral op de sluiks getrokken en weer weggestopte portemonee om te kijken of er nog een drankje af kan.

De Patser. Dineert het liefst in groter gezelschap, uitsluitend in te dure net-niet-toprestaurants -die hij overigens steevast ‘toko’ noemt- en stuurt standaard de eerste aangeboden fles wijn terug met de mededeling ‘ik bespeur een vleugje kurk’, om indruk op het gezelschap te maken. Zoekt restaurants met status uit, met als enige reden het feit dat hij de volgende dag tegen buren en collega’s kan vertellen dat hij er heeft gegeten.

Nauw verwant aan de Patser is de Snob. De nadruk ligt hier op het effect. Het maakt eigenlijk niet uit hoe het smaakt, zolang het maar duur is en de gerechten spectaculair of anderszins indrukwekkend ogen en vooral klinken. Zodat daarmee op de eerstvolgende verjaardag weer nonchalant, ja, bijna blasé gekoketteerd kan worden.

Nog een stapje voorbij de Patser en de Snob bevindt zich het Topinkomen. Doet het niet voor minder dan één Michelinster. Geld speelt geen rol. Frequenteert dit soort etablissementen niet om indruk te maken, maar gewoon omdat hij het kan betalen. Bovendien weekt het de uitgenodigde zakenrelaties voor. Het is deel van zijn dagelijks leven. Eten is bijzaak, netwerken is waarop het aankomt. Dit gezelschap is vooral te herkennen aan de obligate donkere stropdassen op lichte hemden, het met de alcoholspiegel exponentieel toenemende geproduceerde stemvolume en het daarmee omgekeerd evenredige niveau van het gespreksonderwerp.

Als laatste, natuurlijk, de ras-Lucullus. De echte smulpaap. Vindt men hem nog? Gewoon ongecompliceerd lekker eten, liefst in goed gezelschap, staat hoog in het vaandel van deze lekkerbek. Deze soort vinden we in alle lagen van de bevolking. Hij visiteert vooral de middenklasse restaurants. De onderklasse levert slechte waar en de topklasse wordt veelal als te opgeprikt beschouwd, met al te veel van de hoofdzaak afleidende etiquette en drie plankstijve pinguïns om hem heen die constant zijn glas weer willen vullen als hij er per ongeluk niet een bodempje in laat zitten. Staat open voor experimenten; geen Moldavisch, Soedanees of Kiribatisch restaurant wordt geschuwd als de menukaart dan ook maar enigszins salivatie stimulerende kwaliteiten doet vermoeden.

Ik zal uw intelligentie niet beledigen door te vragen bij welke categorieën u zichzelf schaart. Wat me wel interesseert is wat u verwacht van een avondje uit eten. Aangenaam verpozen? Geen tijd, zin of bekwaamheid zelf een maaltijd te produceren? Wilt u eten wat u zelf niet zou kunnen maken? Of is het gewoon prettig dat u een keer niet hoeft af te wassen? En zijn er meer categorieën dan de genoemde?

De lezersgroep hier inschattende moeten er veel doorgewinterde restaurantgangers tussen zitten.


151 Reacties tot “Rodney Trotter met Lucullische observaties (1)”


  1. 1 Cas Ferrot 9 april, 2008 at 8:53

    lekker scrollstukkie Rot…

  2. 2 Havank 9 april, 2008 at 10:16

    Van de kroketten komen uitsluitend die van de Febo in aanmerking. Sinds die van Kwekkeboom en Van Dobben uit 1 fabriek komen is te proeven, althans door Havank, dat men de produktielijn niet goed reinigt. Overigens zijn de Van Dobben’s weer te preferen boven de Kwekkebomen. De laatste bevat de laatste maanden te veel zeentjes. Heel veel vroeger was er in ’s-Gravenhage 1 patisserie - waar ook de heer Ko van Dijk zich vaak ophield - waar de dames de vurrukkullukste bitterballetjes serveerden : Krul. De lekkerste kroketten maakt mevrouw Havank zelf : van goed afgehangen paardenvlees. De heer Johannes van Dam die doorgaat voor croquettenman nr 1 is een culinaire snob. De korrekte spelling luidt : kroket : croquet is niet correct. En van dat paarde*vlees dat weet-ie ook niet. Logisch want ik heb nog nimmer een lid van het Oude Volk op een paard zien rijden, wel op een ezeltje of muildier maar dat is andere koek. Oud Volksche Koek zoals mevrouw Havank en haar vriendinnen Eugenie en Gretta die fabrieksrommel heute moeten nennen. Die Van Dam is bovenal een snob om reden dat meneer zijn eigen knipmes meeneemt om zijn stukkie vlees te snijden. Een afront voor elke patron, maitre d’ of cuisinier. Die Van Dam komt bij mevrouw Havank zelfs niet als casserolier de keuken in ! Dat mondje van die croc mesjeu want dat is-ie. Bah : de gehele verschijning doet ons denken aan de heer Van Gogh. Niet de schilder maar de smegma boy. Mosterd uitsluitend Marne : de zogeheten Franse mosterd die bij tonnen wordt gemaakt in Groningen. Uitsluitend voor de niet meer verkrijgbare bitterballetjes bij de eveneens niet meer bestaande etablissementen Krul en de Formosa’s in Amsterdam en ’s-Gravenhage en Maison Pot mag Dijon mosterd met honing worden bijgezet.

    De slaatjes. Een begrip, twee woorden : Pompadour Amsterdam. Alle nichten komen er. Ook meergenoemde heer Van Dam. Alle overige salades roepen bij ons doorlopend het beeld op van voornoemde smegma boy. Een Robertus Nurks als wij ooit troffen in den Haarlemmerhout. Dreefzicht was waar meneer op het terras zat te commenten als een gek >>>

    >>> eigenlijk is het te laat : tot tienen mag men een tawny-portje drinken maar we plakken er een surinaams c.q. leids kwartiertje bij.

  3. 3 mvg 9 april, 2008 at 11:06

    Ik ben dol op lekker eten. maar dat lijkt me een beetje een overbodige stelling. waar ik het liefst eet? daar waar het lekker is. of dat nou de kroeg op de hoek is of een sterrenrestaurants. ik voel me eigenlijk overal lekker. er moet dus nog een categorie bij: de culinaire kameleon.

    “zij (mv) die daar gaat eten waar ze op dat moment zin in hebben, niet lettende op de prijs en het soort etablissement, maar wel lettende op de liefde die de kok in zijn eten stopt, zich ondertussen aanpassende aan de sfeer van de “toko” (ghi).”

    overigens kun je dan ook van een koude kermis thuis komen. soms is de kok gewisseld van restaurant zonder dat je dat je wist (want dat ga ik echt niet allemaal bijhouden) en zit je ineens aan een fanasieloos stukje vlees. zonde!

    wat ook spijtig is, is als een superleuk restaurant waar het eigenlijk nooit druk was, maar er wel heerlijk eten werd geserveerd, wordt “ontdekt” door “de massa”. Binnen no time is het eten niet meer lekker (te veel te snel klaargemaakt). Doodzonde!

    Voorstel:
    leuke restaurants mogen nimmer meer bestellingen aannemen dan de chef-kok aankan. delegeren kan in een keuken alleen met het voorwerk. je proeft het, als het “echte koken” niet door de chef is gedaan.

  4. 4 Rodney trotter 9 april, 2008 at 11:08

    De laatste jaren ga ik wat minder naar restaurants.
    Ik kook zelf veel te graag en bovendien bezoek ik alleen rookvrije gelegenheden.
    Mijn beste ervaringen zijn de spontane ingevingen. Je loopt in de stad onverwacht een oude vriend of vriendin tegen het lijf en besluit samen wat te gaan eten. Misschien is de opwinding over het onverwachte gezelschap dan belangrijker dan het restaurant en het eten zijn.

  5. 5 Rodney trotter 9 april, 2008 at 11:10

    Ik ben wild van die echte sushibars. Met zo’n lopende band rond de open keuken, waarvan je dingen kunt afpakken om te eten. Bij de kassa je lege schoteltjes inleveren: rood schoteltje twee Euro, groen drie en geel vier.

  6. 6 mvg 9 april, 2008 at 11:15

    @rodney:
    Nehee!! Meen je dat?? Dat vind ik echt zó verschrikkelijk. Bij dat soort gelegenheden vraag ik me altijd af hoe lang die sushi’s al op die bordjes liggen. Sinds vandaag? Gister? Vorige week? Nee, voor sushi ga ik naar een restaurant waar het vers op bestelling wordt gemaakt. dat pre fab gebeuren spreekt mij totaal niet aan.

    Qua spontane ingevingen ben ik het wel met je eens. Gezelschap maakt meer goed dan een chef kapot kan maken.

  7. 7 Rodney trotter 9 april, 2008 at 11:24

    @mvg
    Je moet inderdaad wel even kijken wáár je gaat eten.
    Als het er druk genoeg is liggen ze er enkele minuten. De chefs staan in het midden van de cirkel de sushi en sashimi enzovoort voor je ogen te bereiden en op schoteltjes te leggen.

    Het is een beetje cult, dat geef ik toe. Ik geniet gewoon van dat plastic Japanse sfeertje.

    Net als tijdens mijn studie; er was een noedelrestaurant op de zeedijk, het is er nu niet meer helaas. Daar kwamen alleen maar Chinesen. En wij dus. gewekdig. Gewoon zo’n bar waar je aan kunt zitten. Serveerden alleen maar “ramen”, soep met noedels, vlees en groenten erin.
    Later zag ik de film Tampopo, dat ging over zo’n restaurant. Dat sfeertje vind ik geweldig.

  8. 8 Rodney trotter 9 april, 2008 at 11:27

    Oeps, dubbel…
    Ik maak trouwens zelf wel eens sushi. Is echt therapie.

  9. 9 020babe 9 april, 2008 at 11:33

    Veel en vet doe ik niet. Ik houd van licht en weinig maar wel veel verschillende preuvenementjes. Nouvelle Cuisine is dus eigenlijk helemaal mijn ding. Niet omdat het duur is, tssk tssk, maar omdat ik graag alles wil proeven. Het gaat mij meer om de smaak en het proeven dan om het eten an sich.

    Een fijne ambiance vind ik belangrijk. En grote linnen servetten. Dan maakt het mij verder niet uit of de wijn in bistroglaasjes wordt geschonken, of dat het bord direct op tafel staat. Prettige bediening draagt bij aan een fijne avond. Ik eet liever wat minder ‘chou-chou terwijl ik prettig en vooral vakkundig word geholpen dan in een toptent met chagrijnige of hautaine livreiers.

    Ik hou niet van ‘De Chinees’ of erger ‘Chinezen’. Die grote bakken bami… brrr. Maar ik vind het verrukkelijk om met 150 Chinese families te dimsummen op zondagmiddag bij de grote Nam Kee op de Jodenbree.

    Ik zie graag wat ik eet, dus dikke sausen zijn niet aan mij besteed. De Thaise keuken prefeer ik daarom boven de Indonesische. Vooral Yam Nua (nr. 60) en Kai Met Ma Muang (nr. 25) met kleffe Kao (nr. 14) zijn favoriet.

    Verder hou ik van alles en alle soorten keukens en creativiteit. Belgisch, Frans, Australisch, Zuid-Afrikaans, Japans, Fusion in grand café’s, middenklasserestaurants, sterrententen maar ook de Febo op de Arena Boulevard voor de wedstrijd. MacDonalds vind ik een schande, dan zijn de broodjes bij de pomp vaak nog beter.

    Vlees eet ik niet veel, maar 2x per jaar een grote ossenhaas met pepersaus bij Castell is niet te versmaden.
    er zijn weinig dingen die ik niet lekker vind: mosselen, orgaanvlees en tuinboontjes.

    Helaas is Imko in IJmuiden er niet meer, maar dat was met afstand het beste visrestaurant van Nederland, hence de ster. De zeeduivel en tarbot bij die man… *water in mond loopt*

    Mijn favoriete restaurant in Nederland is De Wolfslaer bij Breda. Ze hebben inmiddels ook een ster (of meer), maar dat moet je niet tegenhouden. Het is een belevenis.
    Verder altijd goed: ‘T Jagershuis in Ouderkerk, Yamazoto in het Okura, Affourtit op de Koninginneweg, Baan Thai op de Amstelveenseweg, en voor lunch naar de dames van Brasserie van Baerle, Vis aan de Schelde in de Scheldestraat, en een vakantietip: Messina en Ruperto de Nola (is de naam van de schrijver van het eerste kookboek) in Marbella, Café de Paris in Malaga en visjes van de grill bij Perla Blanca aan het strand van het dorpje waar mijn ouders wonen.

    Dikke afknapper: De Librije. Ik word zo moe van dat gekunstelde gedoe met die ganzenleverlolly’s. Al 20 jaar hetzelfde.

    Zo, en nu heb ik me toch een trek!

  10. 10 Cas Ferrot 9 april, 2008 at 11:39

    leuk zeg al die texten..
    ik haal altijd gewoon ritueel geslachte hond met kattenbiefstuk bij de chinees
    wat is opgewarmd in de mircogolf

  11. 11 reinaert 9 april, 2008 at 11:45

    Het lekkerst eet ik …… thuis!

    Maar als ik dan toch buiten de deur eet dan liefst niet zo gecompliceerd. De meeste restaurants in dit land hebben tegenwoordig nogal wat pretenties - die ze meestal niet waar kunnen maken.

    Een eerlijke hap is maar moeilijk te krijgen. Er wordt zo veel met toevoegingen gespeeld dat je eigenlijk niet echt meer weet wat je nou voor je neus hebt staan. Het ziet er vaak wel mooi uit, dat dan weer wel. Maar da’s niet de essentie. Het gaat om de geur [ja, die is ook belangrijk] en uiteraard om de smaak. En dat valt mij vaak vies tegen.

    Dus: lekker eten doe ik thuis. Lekker een hele zondagmiddag in de keuken om een mooi stukje dooie koe te bereiden bijvoorbeeld. Veel lekkerder dan in welk restaurant dan ook.

    En als ik spontaan een hap ga doen dan doe ik dat dus simpel. Geen fancy tenten voor mij.

  12. 12 Rodney trotter 9 april, 2008 at 11:45

    @babe
    Een paar weken geleden ergens adviseerde je een Spaans(?) restaurant in 020 met goeie visgerechten.
    Welke was dat? De menukaart op die site zag er veelbelovend uit, maar ik ben de link kwijt.

  13. 13 Rodney trotter 9 april, 2008 at 11:50

    Ik hou ook niet zo van overdreven liflafjes, daarom mijd ik sterrenrestaurants.
    Ik weet het, ze zijn niet allemaal zo, maar toch.
    Dat restaurant in Barcelona, bullie’s of zoiets?, niks voor mij. 34 gangen (niet overdreven) en dri jaar van tevoren reserveren.
    Heston Blumenthal en zijn restaurant The Fat Duck worden in Groot-Brittannië gezien als de absolute top. Als ik heb bezig zie moet ik lachen. Zo zelden iemand zo serieus en gedreven bezig gezien met zo veel flauwekul.

  14. 14 020babe 9 april, 2008 at 11:51

    @ Rodney - ik weet niet meer wat je bedoelt…?? Spaans? Waar ging het topic over?

  15. 15 Cas Ferrot 9 april, 2008 at 11:53

    @reinaert pcis.. helaam mee eensch

  16. 16 Rodney trotter 9 april, 2008 at 11:54

    @reinaert.
    Eens. Ik ben gelukkig erfelijk gezegend met een grote passie voor koken gecombineerd met de aanleg het redelijk succesvol te doen.
    Ik kook eigenlijk alles, met een voorkeur voor Italiaans, alles wat Aziatisch is, Mexicaans en nog een paar. Duits ligt me ook wel trouwens.
    Ik moet ook zeggen dat ik het erg prettig vind iemand iets met smaak te zien opeten dat ik heb gemaakt.

  17. 17 Rodney trotter 9 april, 2008 at 11:55

    @babe
    Was op ssc volgens mij.
    Je postte een link waar je die avond ging eten met de meidenclub.
    Donkerbruin interieur, in Amsterdam dacht ik.

  18. 18 Cas Ferrot 9 april, 2008 at 11:56

    @rot.. ik kook het liefst op z’n Russisch, op z’n Italiaans is wat minder.. alleen met een fris geschoren oksel gaat het wel. Op z’n grieks is ook wel te doen mits een goede reiniging voorafgaande

  19. 19 Rodney trotter 9 april, 2008 at 11:58

    Het had me teleurgesteld als je iets anders had gezegd, Cas :o)

  20. 20 Rodney trotter 9 april, 2008 at 12:01

    Oh, nu ik toch hier ben: grootste afknapper: Le Garage.
    Als ik die man zie moet ik al schijten, dus uit mezelf zal ik er sowieso nooit heen gaan, maar vaak is hij er niet en ik werd uitgenodigd, dus alla. doe eens gek.
    Wat een deceptie. Zo vol gepropt dat je moet opstaan als de deur opengaat, want ja, die twee extra tafels leveren ook weer geld op. Eten was zwaar onder de maat. Word je nog weggekeken als je te lang blijft zitten ook.
    En allemaal mensen van “Kijk mij eens blasé bij Joop rondhangen”.
    Brrr, nooit meer.

  21. 21 Cas Ferrot 9 april, 2008 at 12:01

    Spanx you vewwie muts rot.. :)

  22. 22 reinaert 9 april, 2008 at 12:08

    Thuis kook, bak en braad ik alles wat je maar kunt verzinnen.

    Meestal behoorlijk traditioneel, dus zonder sausjes en andere smaakbedervende meuk.

    Op werkdagen wat simpeler natuurlijk, in het weekend mag het allemaal wat meer moeite kosten. Dan heb je er ook de tijd voor, en je kunt het samen doen, koken heeft ook z’n sociale kant tenslotte.

    Sausjes uit pakjes, kruidenmixjes en andere hapklare toevoegingen komen bij mij de deur niet in. Gewoon omdat je dat zelf allemaal net zo makkelijk kunt doen. Als je maar weet hoe het moet.

    Net zoals gepaneerd of gemarineerd vlees bij mij de deur niet in komt. Ook dat is lekkerder als je het zelf voorbereidt. Gehakt draai ik niet zelf, worsten maak ik ook niet zelf. Gewoon omdat me dat te veel moeite is. Maar voor de rest gebruik ik zo veel mogelijk schone ingrediënten.

  23. 23 Rodney trotter 9 april, 2008 at 12:14

    @reinaert
    Hulde. Goed te zien dat je nog bestaat.
    Deel twee van deze observaties gaat daar over, als het lukt.
    Ik kook momenteel alleen in het weekend, gewoon omdat ik door de week als gevolg vna mijn lange reistijden te laat thuis ben. Maar gelukkig is mijn lief culinair erg begaafd en net zo kookgek als ik ben.

    Ik ga nu even vreselijk iets zakelijks doen. Ik lees straks verder.

  24. 24 horny as hell 9 april, 2008 at 12:41

    Horny prefereert de zachtzilte smaak van een (niet te) rijpe, vochtige mossel, opgediend in een zacht, (niet te) harig bedje.

    *zich afvraagt waar Mevr. Doe uithangt*

  25. 25 RonZo 9 april, 2008 at 12:55

    In NL ga ik niet zo vaak buiten de deur eten maar als ik dat doe heb ik een favoriete Brasserie/Restaurant in Zwijndrecht waar ik steevast de bijkans onovertroffen escargots bestel en een piepklein Italiaanse keet in Leiden waar ze me niet eens meer de kaart geven omdat ik toch altijd de kalfsfilet met mortadella en roomsaus wil :p

    Voor mijn werk heb ik in het verleden in de betere (top)restaurants gegeten, een zeldzame keer kom in daar nog wel eens maar er staan me een aantal dingen tegen… Zo vind ik het zoooo onhebbelijk dat als je je bordje voor je neus krijgt dat dan die pinquin mij gaat vertellen wat er op ligt en vooral wat ik ga proeven… Sodemieter toch op! Ik weet toch wel wat ik besteld heb? En wat voor ingrediënten er gebruikt zijn wil ik graag zelf smaakondervindelijk beleven! Zo is mijn hele dinerbeleving verpest :(
    Verder heb ik graag wat stokbrood bij mijn eten. Gewoon ordinair wit stokbrood. Maar NEE, als je al iets van brood tussen de amuse en het voorgerecht krijgt moet het weer een symphonie van allesoortengraanbroodjesmetsmaakjes zijn… En als er nog wat over is dan wordt het weggehaald bij het opdienen van het hoofdgerecht :/ Ik WIL gewoon wit stokbrood om mijn lippen mee af te vegen alvorens ik een slok wijn neem en de smaak te neutraliseren. En naturlijk op het laatst de restjes saus mee op te lebberen.

    Nee, dan Frankrijk. In de meest kleine kneipjes met soms formica tafeltjes bedekt met plastic tafelzeiltjes (met vooral bloemetjes motief), verstopt in achteraf straatjes kun je vorstelijk eten. Met nog vader achter de kachel (fornuis voor de onwetenden) en moeder plus dochter(s) in bloemetjesschorten in de bediening, krijg je daar de heerlijkste ouderwetse Franse gerechten voorgeschoteld. Daar krijg je gewoon een homp wit stokbrood of pain de campagne wat niet wordt weggehaald maar juist aangevuld. En als ze zien dat je zit te smullen komt er vaak heimelijk nog een schaaltje van een specialiteit extra op tafel….
    En de wijn? Simpel, gewoon vragen om de (streek)wijn die ze zelf ook graag drinken.

    In tegenstelling tot NL eten wij in FR bijna dagelijks buiten de deur. De ene keer de lunch, de andere keer het diner en soms beiden. Als je maar weet waar je moet zijn, en dat weet ik gelukkig, ben je dan net zoveel kwijt als wanneer je zelf gaat koken…

  26. 26 reinaert 9 april, 2008 at 13:03

    @horny as hell @ 25:

    Leuk omschreven. Maar je zult toch moeten eten, anders crepeer je. Met snuffelen, likken en zuigen kom je er niet, je basaal metabolisme gaat dan bokken. En dat wil je ècht niet hebben!

    * het grote visreceptenboek in de groep flikkert *

  27. 27 020babe 9 april, 2008 at 13:19

    @ Rodney - dat was Castell! Een ouderwetse bistro waar de kaart en het interieur al 36 jaar hetzelfde zijn. Over prettige bediening gesproken. En je zit met je bord op schoot in een u-opstelling aan de openhaard. Alleen de lol al van dat onhandige huiselijke sfeertje. Geweldig. Ze zitten vlakbij de Bastille.

    Ook zo goed maar dan in Nijmegen: Claudius. Al een begrip sinds 1970 of zoiets. Maar da’s wel een beetje “coque-le-co”. Ik heb met mijn ouders door heel Nederland gewoond, maar voor Claudius reden we op en neer vanuit Drenthe.
    Interieur om op te schieten, maar de saladbar (met geweldige dressings!), de ijscoupes… ALLES is hoe het was: TOPkwaliteit.

    Ow en vergeet ik toch mijn meest lieve lievelings… De Hamert in Wellerlooi!! Nu gaan, want asperges. En je kunt er heerlijk logeren in fijne kamers, dus je kunt je bourgondisch laven en dorsten. ’s Ochtends wakker worden aan MIJN Maas (daar is ie nl anders dan in 010) 50 meter van je balkonnetje.

  28. 28 020babe 9 april, 2008 at 13:24
  29. 29 RonZo 9 april, 2008 at 13:32

    Ow.. Ik vergeet nog iets waar ik me aan erger in de NL restaurants…
    Tegenwoordig krijg je, als je om een karafje water vraagt, zo’n kekke namaak retro fles chaudfontaine met schroefdop ad gemiddeld 5 euro…
    Sodemieter op! Ik wil gewoon leidingwater gekoeld door de biertap!

  30. 30 020babe 9 april, 2008 at 13:38

    Wat grappig dat mensen zich zo kunnen ergeren aan een fles water of het brood… Ik erger me zo min mogelijk in een restaurant. Broodjes mogen van mij wit, bruin, fancy (met walnoten en olijven) en ik vind gezouten boter erbij fijn, of keuze uit 18 olies met zeezout (dat vind ik echt lachen en over the top). Dat iemand uitlegt wat je gaat zitten kauwen vind ik altijd fijn, want je kunt de smaak alvast visualiseren *grijns*

    Ik heb alleen een teringhekel aan papieren servetten. Lekker als je sardientjes zit te eten en je vette vingers wilt afvegen. Al het papier blijft aan je vingers kleven en bovendien waaien die kutdingen altijd weg. Gewoon LINNEN servetten. Dan bereken je maar coperto ofzo, om de wasserette van te betalen.

  31. 31 reinaert 9 april, 2008 at 13:49

    @020Babe @31:

    Je berekent niks. Niet voor brood, niet voor water, niet voor [uiteraard linnen] servetten.

    Dat mag je allemaal gewoon incalculeren. Kostprijsberekening heet dat. Is niet zo moeilijk.

  32. 32 020babe 9 april, 2008 at 13:52

    @ Rein - je snapt wel wat ik bedoel, dan maak je de wijn maar wat duurder ofzo, maar weg met dat papier.
    En in 8 van de 10 tenten kun je dan weer wat van de kostprijs af doen wegens het gebrek aan goed personeel.

    Of niet?
    :)

  33. 33 /\/\addog 9 april, 2008 at 13:59

    @ Ronzo (30) & Vosje (32),

    Ik wil gewoon water uit een fles voor een normale prijs. Als die fles in de winkel € 1 kost wil ik best € 2 betalen, € 3 desnoods.

    Maar geen € 9,50 voor 75cl. Ook niet als het San Pellegrino is.

    Echt gebeurt dit:

    Me: En dan die Pinot Grigrio (€ 39,50)bij het voorgerecht aub
    Ober:Wilt u er water bij?
    Me: Ja , graag
    Ober: plat of met bubbels?
    Me: een karafje kraanwater is prima
    Ober: we hebben geen karaffen
    Me: en wat staat daar dan op die tafel naast me?
    Ober: da’s een karaf rosé
    Me: U heeft dus wel karaffen?
    Ober: Ja, maar die zijn alleen voor wijn
    Me: En daar kan niet gewoon water in?
    Ober: Nee, alleen huiswijn, wit , rood of rosé
    Me: ???
    Ober: …
    Me: Mag ik dan twee glazen water bij de wijn?
    Ober: We serveren geen kraanwater
    Me: Waarom niet?
    Ober: Da’s beleid, ik doe ook alleen maar wat m’n baas me zegt dat ik moet doen
    Me: Ja, dat argument kennen we
    Ober: Hoe bedoelt u?
    Me: Laat maar….
    Ober: We hebben een fles San Pellegrino
    Me: Wat kost die?
    Ober: die is € 9,50
    Me: * zucht *
    Ober: zal ik anders de wijn vast gaan halen?
    Me: Nee, laat u die fles wijn maar en laat de fles water ook maar zitten. Brengt u mij maar een karafje huiswijn van € 7.

    De man heeft hier dus zojuist € 32,50 verlies gemaakt met z’n flesje water van € 9,50. Ownee, hij niet, z’n baas *zucht*
    Daar gaan we dus nooit meer eten, terwijl het voer goed te knagen was hoor.
    En geloof me, ze zijn niet de enige in 020 (en daarbuiten vast ook niet). Bepsottelijk is het. Als je zaak zo slecht draait dat je je gasten moet belazeren door ze exhobitante bedragen voor H2O te vragen , kun je beter een ander vak kiezen.

    Maar verder wind ik me niet op in restaurants, hahaha

  34. 34 reinaert 9 april, 2008 at 14:04

    Personeel….. Breek me de bek niet los. Alweer: veel pretenties, weinig te bieden.

    Ze zien er over het algemeen wel leuk en representatief uit en zijn meestal ook behoorlijk getraind als het op verkopen aan komt maar daar houdt het dan ook zo’n beetje mee op.

    Vraag niet verder dan het standaardprogramma want dan klapt men dicht. Productkennis is kennelijk een taboe. Schuld van de baas natuurlijk - die neemt wat ‘ie krijgen kan. En zo goedkoop mogelijk.

    Maar wèl elk kwartier langs je tafel komen zeilen om je te irriteren met de vraag of je nog wat zou willen bestellen. Al zit je glas nog vol en heb je zelfs nog een halve fles op tafel staan.

  35. 35 020babe 9 april, 2008 at 14:10

    Soms doet het personeel alsof ik blij mag zijn dat ik er binnen mag komen. As if they own the place. Dat vind ik niet prettig. Of te luide muziek opeens opzetten, zodanig dat je naar de overkant van de tafel moet schreeuwen. Da’s een beetje onhandig als een kennis net zit te vertellen dat ze zich heeft laten steriliseren. Hahaha!

    Ik wil me niet ergeren, dus ik kom dan gewoon nooit meer in die tent en laat het de rest van de avond los. Gewoon geen tip, is dan mijn wraak.

  36. 36 reinaert 9 april, 2008 at 14:12

    @Maddog @35:

    Flesjes water à € 9,50 noem ik een economisch delict. Tenzij ze het hoogstpersoonlijk per handkar uit Lourdes halen of iets dergelijks. En dat kunnen bewijzen. Handgeschept papier, lakzegel, paraaf van de Paus enzo. Anders stoppen ze een dergelijke fles maar daar waar de zon nooit schijnt.

  37. 37 reinaert 9 april, 2008 at 14:28

    Nog een fijn voorbeeldje dan maar. Geldt voor meerdere restaurants in dit land, en echt niet alleen de goedkopere categorie [en dan druk ik me héél voorzichtig uit]:

    Bestel voor de lol eens iets met ‘lamsvlees’. Gerede kans dat je een in saus verzopen overjarige ooi op je bordje krijgt. Niet te vreten, want taai en met de bekende bij- en vooral nasmaak.

    En haal dan de bediening er maar eens bij: die hebben géén idee. De kok vaak ook niet trouwens, zelfs niet als je ‘m uitlegt dat de brokken vlees die je op je bordje hebt liggen toch wel afkomstig moeten zijn van een Überlammetje. Gezien de maat en de structuur van het vlees.

    Eén keer heeft de kok zich geëxcuseerd, “foutje in de inkoop” heette dat. Alsof hij niet kan zien dat een lamsbout van ruwweg zes kilo niet afkomstig kán zijn van een lam.

    Voor mij geen ‘lamsvlees’ meer. Ook niet in zogenaamde sterrenrestaurants. Niet in Nederland!

    Dan ga ik wel naar Achmed de Maroc. Die serveert zuiglam - maar dan ook ècht zuiglam. En da’s inderdaad om te zuigen. En niet verzopen in het één of andere sausje. Gewoon een pure hap. In een wat andere en minder pretentieuze ambience. Maar dat heeft dan ook wel weer wat.

  38. 38 Bob Plop 9 april, 2008 at 14:30

    Gewoon eten wat de pot schaft en niet aan halffabrikaten beginnen als je zelf kookt. Kruiden uit eigen tuin, eigen moestuin, een kippenren achter het huis voor verse kip, vlees halen bij het slachthuis en op de grill in plaats van die vervloekte braadpan (om over boter gebruiken nog maar te zwijgen). Brood vers uit de eigen oven. Yoghurt en ijs ook zelf maken. Koffiebonen zelf branden gaat me iets te ver.
    Uit eten gaan moet je gewoon doen en niet over zeuren. Niet willen wetenwat er in keukens gebeurt of gebruikt wordt is beter voor de spijsvertering. De soep van het Leger des Heils is niet per defenitie minder dan de soep van topkoks.
    Mensen die zich verlaten op Michelinsterren qua keuze van gelegenheid zijn lachwekkend en laten zien dat ze geen waardering voor voedsel kunnen opbrengen, net als het voetvolk dat Feboot, pizzariaat of ander junkvoer naar binnen propt

  39. 39 Jane Doe 9 april, 2008 at 14:45

    Ruikt u het draadjesvlees?
    Ik heb het net aangebraden en het ligt nu heerlijk te sudderen in de slowcooker.

    Ik hou van lekker eten en ik hou van koken. Het is een zinnelijke bezigheid en daarom doe ik het graag zelf. Eten EN koken. De pret begint al bij het bedenken van het menu en bij het inkopen van de verse spulletjes. Dan heerlijk in de keuken tutten met een glaasje wijn voor de kok. Vervolgens het resultaat in prettig gezelschap verschalken. Veel ouwehoeren, veel drinken en veel eten.

    Er bestaat zoiets als culinaire erotiek. Nee, ik bevredig mezelf niet door rauwe kip te bevingeren maar het zien, ruiken, voelen en proeven van voedsel geeft je een heel harmonieus en prettig gevoel. Koken is kunstzinnig. Het is scheppend. Chefs zijn in mijn ogen dan ook kunstenaars. Zodra ze echter hun liefde voor het vak commercieel moeten maken en voor de “line” gaan denken en koken wordt het minder.

    Het is een bijzonder volk dat in restaurantskeukens werkt. Ik ken er een paar en het zijn allemaal lieden die “durven”, die naar de zelfkant neigen. Soms manisch, soms depressief. Drank, muziek en promiscuiteit.

    Tuurlijk heb ik in restaurants gegeten. Dure tenten en spotgoedkope tenten. Je proeft het als iets met liefde is gekookt. Ik zwijmel niet voor sterren en ik moet er niet aan denken om al die snobs tegen te komen die daar eten. Bovendien, en hier komt mijn pet peeve, de hygiene in de keuken is er niet beter dan in een goedkoop tentje. Wie ooit in restaurantskeukens heeft gekeken gaat niet graag meer buiten de deur eten. GATVERDAMME. Daarom kook ik het liefst thuis.
    Dan weet ik wat ik eet en dan weet ik dat ik niet ziek ga worden.

    Ik hou van simpel en goed. Weinig franje graag. Goede, verse ingredienten. Ik heb er geen bezwaar tegen om aan lange tafels met anderen te zitten. In Belgie heb je die tenten. Houten tafels met banken. Schuif aan, fles water op tafel (nee niet voor 10 Euri) en eten maar.

    Hamburgers maak ik zelf. Na het lezen van “fast food nation” had ik het wel gehad met MacDonalds of Burger King. Bovendien ben ik na een ernstige ziekte die mijn gastro-intestinale traject betrof erg kritisch op mijn intake geworden.

  40. 40 RonZo 9 april, 2008 at 14:50

    Dat bedoel ik /\/\addog 33!
    Moeilijk doen is mij nooit meer zien :p

    Ik ben overigens 1x in FR een restaurant uitgebonjourd..
    In de regio 47000 is een streekgerecht, gebakken (verse!)foie gras de canard. Dat is zeer lastig om juist te bereiden, voordat je het weet mislukt het en is het een hoopje ongaar snot.
    In dat (top)restaurant (Prince Noir) was dat dus het geval. Ik heb het bordje terug gestuurd met de opmerking dat het niks anders was dan mouchure.
    Binnen en paar tellen stonden de chef en de eigenaar boos voor mijn neus met het verhaal of ik als stomme Hollander maar niet beter een stampot zuurkool kon gaan eten op de camping :D
    Nadat ik zei dat Chez Patrick, notabene een wegrestaurant, de beste uit de streek maakt, werd ik voor het leven verbannen :p

  41. 41 reinaert 9 april, 2008 at 14:51

    @Bob Plop @38:

    Niet eten wat de pot schaft maar eten wat het seizoen biedt.

    Tegenwoordig is vrijwel alles het hele jaar door te koop, seizoen of niet. Dat het dan vervolgens uit een kas moet komen of uit een exotisch oord gesleept moet worden, da’s bijzaak.

    Het is allemaal te koop maar is het lekker? Sperciebonen uit Ethiopië, derde pluk? Is dat feest?

    Peulen uit Kenia, voorzien van een Eco-stempeltje, dus beter voor het mileu? Dat ze die dingen toch op de één of andere manier half vers hier moeten zien te krijgen da’s een ander verhaal, dat mag dan vervolgens desnoods wel per vliegtuig, als wij maar lekker onze toch al veel te vette pensjes rond kunnen vreten.

    Begrijp me niet verkeerd, het mag van mij allemaal. Maar dan niet alle dagen. De andere dagen eten we gewoon normaal namelijk. Met of zonder moestuin en kippenhok.

  42. 42 Bob Plop 9 april, 2008 at 14:52

    Overigens lopen jullie wel erg te zeuren en is er volgens jullie helemaal niets goed, zo te lezen. Ik kan je verklappen dat ik gasten met een houding zoals jullie die nu hebben kan missen als kiespijn. Het is mode om in een restaurant te zeiken over producten, vooral bij mensen zonder kennis. Het eerder genoemde lamsvlees is daar een voorbeeld van. Het aantal mensen dat lamsvlees kan herkennen is op één hand te tellen in Nederland, vooral onder de blanke. Ook de bereidingswijze van vlees denkt iedereen tegenwoordig kenner in te zijn, terwijl de meeste eters niet weten wat rare, medium of well done is, laat staan de situaties tussen deze drie in.

    Hoe dat komt?
    Nederlanders hebben geen culinaire kennis. Al decennia is het klootjesvolk hier niet meer of minder dan een opslaghok voor doodgekookt voer, het liefst zo veel en goedkoop mogelijk. Zelf koken ze alles kapot en denken dat vlees pas te eten is als het zwartgeblakerd is (negers willen overigens ook bijna altijd well well well done)
    Dat je een ossenhaas rare, maximaal medium rare, eet om de smaak en de structuur nog te proeven is voor velen oorflapperen veroorzakend, om maar een voorbeeld te geven. (is persoonlijk, weet ik, maar een ossenhaas well done bestellen? Neem dan een kogelbeifstuk. Het verschil proef je toch niet meer)

    Personeel is wel belangrijk, maar het blijft een wisselwerking. Een gast die zich niet of hautain gedraagt krijgt netjes de rekening en mag naar de buren. Mensen zonder kennis van eten, maar fatsoenlijk en normaal gedragende, krijgen alles gedaan en vaak nog iets te drinken toe. Dat merk ik overigens zelf ook als ik uit eten ga. Kwaliteit mag je van het eten verwachten, maar ook van je gasten.

  43. 43 /\/\addog 9 april, 2008 at 14:57

    http://www.le-prince-noir.com/Notrerestaurant/tabid/331/language/fr-FR/Default.aspx

    Hmm, ziet er wel aardig uit Ronzo, maar als ze geen foie gras kunnen bakken, tsja…

    En tegen kritiek kunnen fanse chefs nooit, chefs al niet meestal, laat staan franse, pffff

  44. 44 Jane Doe 9 april, 2008 at 15:02

    @Bob Plop @42

    Zoveel mensen, zoveel smaken. Sommige mensen hebben geen “palet” en zijn niet in staat om verschillende smaken of structuren te differentieren. Je hoeft niet perse kennis te hebben om iets lekker te vinden. Als de deskundige zegt dat well done je berooft van de unieke smaak en structuur dan is dat allemaal leuk en aardig maar als jij het nu well done wenst en lekker vindt?
    Ik kies mijn ossenhaas net voorbij rare, rose maar niet droog. Bouncy. Zou er niet aan moeten denken om het doorgebakken te eten.

    Ik ben het met je eens dat personeel en gasten een wisselwerking hebben.

  45. 45 RonZo 9 april, 2008 at 15:08

    Hahaha /\/\addog… ff verder zoeken. Die was het niet :p

  46. 46 reinaert 9 april, 2008 at 15:12

    @Bob Plop @42:

    Dat de gemiddelde Nederlander geen culinair genie is dat beaam ik.

    En dan ga ik maar snel weer terug richting overjarige ooi die als lam verkocht wordt: dat kán dus in Nederland, omdat men niet goed weet wat met eet, stomweg omdat men thuis nooit lamsvlees bereidt en het lamsvlees bij de lokale supermarkt vaak ook wat *kuch* ‘overjarig’ is en men daarmee dus eigenlijk gewend is geraakt aan schapenvlees.

    Met dank aan enkele Marokkaanse collegae heb ik dus het verschil tussen écht lamsvlees en schaap leren proeven - en daarmee het lamsvlees leren waarderen. Ik behoor dan kennelijk tot dat handje vol Nederlanders dat in staat is om het verschil te proeven.

    Dat het niet alleen zuiglam moet zijn maar ook nog ramsvlees dat gaat me te ver. Dat verschil proef ik dus niet. Maar dat schijnt dus wel het non-plus-ultra te zijn.

  47. 47 /\/\addog 9 april, 2008 at 15:14

    En er zijn natuurlijk ook genoeg restaurants waar ze het godzijdank nog wel snappen. Waar ze lekker eten koken en je prettig bedienen.

    Persoonlijk favorietje is Beluga in Maastricht. Of Voorbij het einde in Amsterdam.

    Ach, er zijn er zo veel…

  48. 48 Bob Plop 9 april, 2008 at 15:20

    Een van de verrijkingen voor in de keuken in Nederland is de allochtoon met zijn eigen winkeltje. Of dit nu in een winkelpand is of op een markt of bazaar maakt niet uit. Verse kruiden, nog herkenbaar zoals ze gegroeid zijn, om mee te koken. Sommige zaken ga je hallucinerend uit door de geuren die je neus binnen dringen. Bieslook, basilicum, rozemarijn, peterselie en andere kruiden kun je allemaal in je tuin, zelfs bijna allemaal in je vensterbank laten groeien voor eigen gebruik. Maar nee, de Nederlander wil snel en makkelijk eten en gunt zich nauwelijks de rust om zelf te koken (laat staan het plezier en genot). Spinazie, Andijvie, boerenkool zijn beter van smaak en gezonder als je het zelf schoon maakt, kookt en snijdt (niet eerst snijden en dan koken, anders verdwijnen de pitamientjes en de smaak). Aardappelen koken in de schil en aan tafel schillen (of met schil eten)brengt ook meer voedingswaarden in je lijf. Boter? Nooit doen. Slecht voor product en gezondheid. Neem dan olijfolie. (verbrandt wel sneller, dus let op!)

    @ Jane
    Mensen die hun vlees well done willen moeten het geodkoopste stuk op de kaart kiezen. Als je een schoenzool wilt, maakt het niet uit welk stuk vlees je kiest. De smaak en structuur is er toch al uit. Mijn ossenhaas? Dichtgeschroeid op de grill met de warmte net op elk plekje van het stuk vlees.

  49. 49 Jane Doe 9 april, 2008 at 15:28

    F*ck the French.
    Veel lekkers in de Franse keuken maar ik spuug op die arrogante Franse cult-tenten.
    Je moet dankbaar zijn dat je mag komen eten en vooral ook dankbaar zijn dat je een kapitaal mag achterlaten.

    Ooit met een grote liefde naar Parijs gereden. Romantische overnighter. The works. Toprestaurant, show in Crazy Horse, George V.
    Nou, dat restaurant vond ik helemaal niks. Arrogante bediening en weinig imposant eten. Ik had een miniscuul stukje vlees met een mosterdsaus. Die saus lag zo zwaar op de maag dat ik een Frans trottoir heerlijk ondergekotst heb. Het werd toch nog een leuke avond daar niet van maar die culinaire ervaring was geen fijne.

  50. 50 RonZo 9 april, 2008 at 15:32

    @ Plop
    Ik moet in FR altijd zo lachen als ze bijv. aan me vragen hoe ik mijn magret de canard wil. Ze beginnen dan met medium op te noemen maar ik blèr gelijk terug; saignant!
    Dat schept gelijk een ‘band’ en als je mazzel hebt komt de chef zelf je bordje onder je neus schuiven ;)

  51. 51 reinaert 9 april, 2008 at 15:32

    @Jane @49:

    Je mot ook niet gaan vreten in tentjes die bedoeld zijn veur de happy few.

    De menu’s aldaar zijn nou eenmaal afgestemd op de anorexiapatiëntjes die aldaar verkeren.

    Wat je daar krijgt is voornamelijk gebakken lucht. Well done.

  52. 52 Jane Doe 9 april, 2008 at 15:34

    @Bob Plop @48

    Ik prefereer een combinatie van plantaardige olie en boter. Je krijgt dan een goede verhitting zonder verbranding. Boter is onontbeerlijk. De smaak van een goede boter valt niet te evenaren met olie.

  53. 53 /\/\addog 9 april, 2008 at 15:40

    @ Plop,

    Je verhaal over boter klopt niet helemaal Bob.
    Bakken in roomboter kan heel erg lekker zijn. Als je maar zorgt dat de temperatuur hoog genoeg is (en ja, dat is een kunst zonder het te bakken produkt te cremeren). Hulpje daarbij kan een scheutje olijfolie zijn.
    Vooral gebakken vis (verse zeetong!)is heerlijk als je met roomboter werkt.
    Vlees well done bakken is vlees vermoorden! Wie dat lekker vindt heeft gewoon nog nooit goed gebakken vlees gehad , of is een bacterie-freak, die denkt dat je er anders ziek van wordt.

    Probeer maar eens een gesprek te voeren met zo’n zelfverkondigd culinaire kenner en geef ze de uitdaging om het bij één bijvoeglijk naamwoord per product te houden. Gaat 9 van de 10 niet lukken, die zijn dan ook fake ;-)

  54. 54 reinaert 9 april, 2008 at 15:41

    @Jane @52:

    Bob is meer van de grillgerechten kennelijk.

    De ouderwetsche runderriblap kán niet zonder boter. En laat zich al helemaal niet grillen.

    Niet dat je veel boter nodig hebt, je mot ‘m alleen even aanbraden, daarna afblussen [azijn niet vergeten!], de welbekende peperkorrels en laurierblaadjes toevoegen en voor de rest is het een kwestie van geduld. Lekker in z’n eigen vet laten gaarstoven.

    En natuurlijk de goede pan gebruiken. Een niet-te-tillen gietijzeren geval bij voorkeur. Die sudderen het mooist. Bij voorkeur ergens op het randje van een AGA. Die ik trouwens helaas niet heb.

  55. 55 RonZo 9 april, 2008 at 15:42

    Jane @ 49
    Jij was dan ook een standaard toerist die niet beter wist.
    Overigens zijn Parijzenaars geen Fransen en visa versa!
    Fransen zijn bijzonder vriendelijke en gastvrije mensen. Dat ze geen andere taal, althans bijna niet, spreken… Ach dat den ‘Ollanders nou zo gek zijn om elke gast in z’n/h’r eigen taal aan te spreken? Ik noem dat niet arrogant, meer gewoon trots.
    Parijzenaars zijn idd echt arrogante kwallen. Maar ook in Parijs zijn zeer veel leuke brasserieën te vinden waar je voor een klein bedrag heerlijk kunt eten.

  56. 56 /\/\addog 9 april, 2008 at 15:42

    Hi 5′ved ff met Jane over boter, ghehe

  57. 57 020babe 9 april, 2008 at 15:49

    Eten bij een sterrentent om de sterren is zielig. Ik vind het ook altijd jammer als een tentje waar ik al jaren kom, opeens ambities krijgt in die richting.
    Ten eerste gaan de prijzen alvast omhoog en wordt de kaart onleesbaar van het gefluf en getut met moeilijke poëtische beschrijvingen en zodra de ster binnen is, wordt zo’n lief tentje overspoeld door glanzend en glimmend Audi-publiek.

    Daarom De Hamert in Wellerlooi. Koken al jaren op topniveau, je wordt er heerlijk verzorgd en in de watten gelegd en de mensen in de bediening zijn gewoon lekker los en zichzelf en uitermate vakkundig, maar ze willen geen ster. Al 60 jaar niet.

    Een cijfer tussen de 9 en 10 van Johannes van Dam in het Parool is trouwens ook geen zegen voor de keuken die het eerst allemaal makkelijk aankon en nu opeens 6 dagen per week met lunch en diner stampvol zitten en het niet meer kan bolwerken.

  58. 58 Jane Doe 9 april, 2008 at 15:51

    Vaak is het voldoende om vlees even op hoog vuur aan te braden en het dan vervolgens met een beetje vocht en het deksel op de pan gaar te stoven of te smoren.
    Ik doe het op die manier met kip en varkenshaas en dat levert enorm lekker mals vlees op.
    Nooit droog. Als je de kip en de varkenshaas gaar braadt in de boter dan is het lastiger om het mals te houden.

    En goede tip: doe dat ook eens met een gebakken eitje. Beetje boter in de pan, middelhoog vuur. Paar eieren breken, dooier heel houden. Op het moment dat het eiwit NET begint te stollen, inkeping maken en behoorlijk wat water in de inkeping gieten. Doorzichtig deksel op de pan. Erbij blijven want het gaat snel. Zodra er een wit waasje over de dooier trekt heb je een perfect ei. Eiwit gestold, dooier nog “runny”. Geen boterkorstje onder het ei want je hebt het min of meer gepocheerd in de pan. Heerlijk met een beboterde toast. Poached eggs, sunny side up.

  59. 59 020babe 9 april, 2008 at 15:54

    @ Jane - drooggebakken scrambled eggs. Ook zo’n doodzonde. Terwijl het zo makkelijk is.

  60. 60 Jane Doe 9 april, 2008 at 15:55

    @Ronzo @55

    Mijn vriend was allesbehalve een toerist in la douce France. Had er gewoond, had er zijn afzetgebied, sprak de taal vloeiend en wist verdomd goed wat lekker was en wat niet.
    Parijzenaars zijn ernstig erg. Mee eens.

    *geeft Maddog een blik van verstandhouding en een leuke por in de ribben*

  61. 61 Bob Plop 9 april, 2008 at 15:55

    Als vlees moet garen (roedjak, draadjesvlees, sudderlapjes en dergelijke, dan ontkom je niet aan boter. Zelf doe ik dan, indien nodig, een klein beetje margarine of roomboter (voornamelijk bij vis inderdaad) bij de olijfolie.
    Mijn voorkeur blijft wel gaan naar een goed stuk vlees van de grill of van het spit. Ook vis boven open vuur laten garen (forel in folie met knoflook, peterselie, beetje citroen, en boter) is heerlijk. Zout en peper gebruik ik zelden bij het koken. Dat kan later toegevoegd worden. Enkel wild is gebaat bij toevoeging van peper bij de bereiding, voor zover ik me nu kan indenken.

    Wie overigens van mij aan de wurgpaal mogen zijn veganisten. Vegetariers eigenlijk ook wel. Als er iemand een lekkere trek kan verneuken is het een vegetarier of veganist die met afschuw naar het bloed kijkt dat uit een heerlijk stuk vlees druipt. Daarbij hebben ze geen humor, zijn ze smerig en stinken ze. Een dag geen vlees is een dag niet geleefd. Ook die dierenfreaks die restaurants vernielen vanwege de aanwezigheid van foie gras mogen aangesloten worden op het netwerk van Slochteren. En om het allemaal even heel vreemd te maken: als er een restaurant authentiek en legaal mensenvlees op de kaart zet, ga ik reserveren. Je moet alles een keer geprobeerd hebben.

  62. 62 /\/\addog 9 april, 2008 at 15:57
  63. 63 Jane Doe 9 april, 2008 at 15:58

    @020babe @59

    Ja, doodzonde.
    Er moet een lekkere scheut half/half in (room/koffiemelk) en je moet de eiermassa langzaam op LAAG vuur in veel goede boter laten stollen. “Streepjes” trekken en je pan bewegen zoals je dat bij een omelet doet. Is simpel. Er mag geen bruin plekje op het ei te zien zijn.

    Hoe vaak heb ik niet in dure hotels van die waterige scrambled eggs in de bakken van het ontbijtbuffet gehad. BAH.

  64. 64 020babe 9 april, 2008 at 15:59

    @ Plop - hè wat ben je weer lekker verdraagzaam!

    Vegetarisch koken schijnt moeilijk te zijn voor creatieve koks. Ze verzanden toch altijd in quiche-achtige bladerdeeg toestanden met een ratatouille en kaas :(
    Gelukkig eet ik wel af en toe vlees, maar mijn lijf houdt er gewoon niet zo van: ik word na 5 minuten al muf en slaperig en wil dan naar huis. Eet ik liever een visje en leeg samen met mijn tafelgezelschap enkele lekkere flesjes wijn.

  65. 65 /\/\addog 9 april, 2008 at 15:59

    LOL @ Plop,

    Zuigeling ipv zuiglam joh?

    Ow fuck it, ik ga mee, haha

  66. 66 /\/\addog 9 april, 2008 at 16:00

    FOEI @ Jane voor koffiemelk, brrrrr, creme fraiche dus, danku

  67. 67 /\/\addog 9 april, 2008 at 16:01

    En nu moet ik wat doen, tot laters!

  68. 68 020babe 9 april, 2008 at 16:01

    @ Jane - en de truuk is de pan met dikke bodem van het vuur te halen zodra het ei erin gaat. Dan blijft het ei glanzend, maar niet te nat.

  69. 69 /\/\addog 9 april, 2008 at 16:02

    69!

    hihi

    * kwispel *

  70. 70 020babe 9 april, 2008 at 16:02

    @ Maddog - gewone volle melk mag ook. Of room.

  71. 71 020babe 9 april, 2008 at 16:07

    Hoe koken jullie het liefst? Gas, inductie, elektrisch, keramisch?
    Wat is je lievelingspan? Mes? En je lievelingskruid?
    Je beste recept? En wil je dat delen?

  72. 72 Jane Doe 9 april, 2008 at 16:07

    @Maddog @66

    Half and half is geen koffiemelk in de NL zin van het woord.
    Het is wat romiger dan melk.

    Ik vind de scrambled eggs van Gordon er uitgebraakt uitzien.
    Creme fraiche heeft voor mij een te noterige smaak in de eieren en groenvoer hoef ik al helemaal niet in mijn ei.

    Wat is dat trouwens dat in menig restaurant overal peterselie over je eten wordt gestrooid?
    Vooral in de middenklasse tentjes. Ik word er GEK van. Weg met die peterselie.
    Het ziet er niet uit en het is niet te vreten. Klaar.

    PS
    Gordon ziet er wel uit om op te vreten.

  73. 73 Bob Plop 9 april, 2008 at 16:09

    @ Babe
    De praktijk wijst uit dat het het minderen van vleesconsumptie het humorgehalte evenredig doet dalen. Mensen die claimen vegetarier te zijn, maar wel vis eten zijn abject en stupide. Bambi is zielig, net als Clara 3, maar Mensen die hun kinderen verplichten vleesloos te eten moeten de ouderlijke macht ontnomen worden wegens verwaarlozing en gebleken ongeschiktheid voor kinderen.

    Vegetariers zijn niet minder of meer dan konijnen, met het verschil dat vegetariers hun groente meestal warm willen hebben. Een konijn smaakt overigens prima, een vegetarier weet ik nog niet.

  74. 74 Bob Plop 9 april, 2008 at 16:12

    He, daar viel zowaar een stuk tekst weg. Dit moest het zijn

    Mensen die claimen vegetarier te zijn, maar wel vis eten zijn abject en stupide. Bambi is zielig, net als Clara 3, maar een visje is niet erg. Die zie je namelijk niet door het bos of in de wei wandelen met hun grote donkere ogen. Mensen die hun kinderen verplichten vleesloos te eten moeten de ouderlijke macht ontnomen worden wegens verwaarlozing en gebleken ongeschiktheid voor kinderen.

  75. 75 reinaert 9 april, 2008 at 16:13

    @Bob Plop @61:

    Nu we dan toch bij in folie verpakte visjes aanbeland zijn: dat gaat ook prima in de oven!

    Men neme simpele visjes zoals daar zijn de Rode Poon of de Forel en wikkele die in aluminiumfolie. Uiteraard vergezeld van verse groenten en kruiden naar smaak [niet te zielig, gewoon een flinke portie in dat buikje stoppen] en dan is het slechts een kwestie van tijd voordat je een overheerlijk visje uit z’n folietje kunt pellen. Zonder boter, even een kwastje olijfolie moet genoeg zijn om aanbakverschijnselen te voorkomen.

    Succes gegarandeerd - en bepaald niet alledaags.

  76. 76 020babe 9 april, 2008 at 16:14

    http://home.netcom.com/~axleplus/stuff/veggie/celebs.html

    Er staan inderdaad weinig komieken tussen, ja.

  77. 77 /\/\addog 9 april, 2008 at 16:17

    Vis in de oven (zeebaars b.v.) in een korst van zout, langzaam laten garen, voorzichtig openen!

    jammie

    Mes: Misono UX 10

    Had ik al gezegd dat ik ervandoor moest>?

  78. 78 /\/\addog 9 april, 2008 at 16:17

    @ Rodney,

    Leuk topic trouwens!

  79. 79 Jane Doe 9 april, 2008 at 16:18

    @020babe @71

    Het liefst op gas. Maar noodgedwongen nu al jaren op elektrisch. Gaat ook prima. Je moet er even de handigheid in krijgen.
    Mijn messen (uit Solingen, rechtstreeks van de fabriek) zijn me dierbaar. Mijn santoku mes gebruik ik dagelijks. Le Creuset maakt geweldige pannen. De Slowcooker is een ondergewaardeerde pan/kookmogelijkheid.

  80. 80 Bob Plop 9 april, 2008 at 16:23

    @ reinaert 75
    Je zou eens tonijn, dolfijn, marlin, zwaardvis oid van de grill moeten proberen. Werkt net als bij vlees. Dichtschroeien en dan laten garen boven het vuur (niet op het vuur!), zodat de sappen er in blijven.

    Om trouwens nog even op die slavreters terug te komen (vaak van dat krakerstuig): er is er nog nooit eentje geweest die mij heeft kunnen uitleggen waarom ik zou moeten leven als zij of wat er met de koeien, varkens, schapen en ander vleesvoer gebeuren moet als we stoppen met vlees eten. Met hun bleke smoeltjes met ingevallen wangen, holle ogen en onwelriekendheid uit keelholte en okselholtes. (je weet wel, van die tofuburgervreters).

    Volgens mij is het nu tijd voor Chez om deel te gaan nemen aan het verhaal :-)

  81. 81 Jane Doe 9 april, 2008 at 16:26

    Heel simpel recept voor over(N)heerlijke kabeljauw.

    Ovenschaal invetten. Bodempje witte wijn in de schaal. (frisse wijn, pinot gris, sauvignon blanc). De kabeljauwfilet afspoelen, droogdeppen en flink zouten.
    In de schaal draperen. Licht bestrooien met paneermeel. Schijfjes citroen op de vis leggen en hier en daar een stukje boter.
    Afdekken met alufolie en al naar gelang de dikte van de moot vis ongeveer 25 a 30 minuten op 200 graden in de oven. Lekker met wilde of witte rijst en salade. Gisteren gegeten en het is iedere keer weer verrukkelijk. Wel kersverse vis kopen. Mooi glanzend en niet riekend.

  82. 82 Bob Plop 9 april, 2008 at 16:26

    @ Babe
    http://home.netcom.com/~axleplus/stuff/veggie/celebs.html
    Inderdaad! I rest my case! Humorlozen. Wel een paar die een leuk deuntje kunnen neurien, dat dan wel weer.

    Grappig…….Tesla staat er tussen. Dat was een ziener en niet zo zuinig ook.

  83. 83 020babe 9 april, 2008 at 16:28

    Mes - Global Yoshikin Groentemes G5 http://www.knivesandtools.com/nl/pt/-global-g5-groente-hakmes.htm
    Met als goede 2de de mezza luna, dat is zo’n bourgondisch ding http://etm.freshegg.com/clientimages/140/nigella_lawson_mezza_luna_herb_chopper.jpg

    Pan - Le Creuset Wok op gas

    Kruid - Salie, met als goede 2de rozemarijn

    Ik maak een killer Spaghetti alla Putanesca, maar da’s een makkie. En ik maak een zarzuela, maar dan met een Thaise twist, waar je je vingers bij op eet.

  84. 84 /\/\addog 9 april, 2008 at 16:29

    @ Jane,

    Santoku mes van SHUN!

    Pan: Bourgeat, koper met RVS

  85. 85 Bob Plop 9 april, 2008 at 16:32

    Het is mooi geweest voor vandaag. Ik ga een terras zoeken.

  86. 86 020babe 9 april, 2008 at 16:34

    ow shit en lemon grass en koriander en gember… pfff.
    Moest ik echt kiezen?
    :)

  87. 87 /\/\addog 9 april, 2008 at 16:37

    Kruid: Basilicum en oregano, maar ook djahé, djintan en ketoembar

    En koken doen we natuurlijk op gas.

    @ Bob,

    Tonijn, marlijn en zwaardvis hebben meer weg van vlees dan van vis, qua structuur en bereiding dan, wel ongelovelijk lekker, net als dolfijn, maar da’s dan zielig voor flipper…

    * proest *

  88. 88 020babe 9 april, 2008 at 16:39

    Haai is vies. Komt omdat het zo grijzig is. En voer moet niet grijs zijn, qua beleving.
    Kangoeroe gegeten, maar daarvan kreeg ik de hik.
    Ghi.

  89. 89 Jane Doe 9 april, 2008 at 16:41

    Verse nootmuskaat.
    Heerlijk over de bechamelsaus op de bloemkool.
    Onontbeerlijk in de gehaktbal.
    Lekker op de aardappelpuree.

    Over aardappelpuree gesproken:

    Varieer eens. Natuurlijk met boter en melk maken maar doe er daarna eens een klont zure room in (wel op kamertemperatuur!) en wat vers geraspte parmezaanse kaas. Je weet niet wat je proeft.
    En je houdt de puree warm door ‘em in een glazen schaal te doen en die in/op een pan met een laagje net van de kook af water te hangen. Laagje gladfolie over de puree en het geheel blijft prima warm tot de rest van je gerechten klaar is. Zeker zo’n 20 minuten.

  90. 90 reinaert 9 april, 2008 at 16:42

    @020Babe @71:

    Ik kook op gas. Dat laat zich nou eenmaal het makkelijkst - en snelst - regelen. Ik kook ook wel eens keramisch als ik bij m’n moeder ben. Dat is dan toch altijd wel weer even opletten, terugdraaien heeft niet meteen resultaat.

    Ik vind het allebei wel wat hebben, gas voor de bakkende zaken zeg maar, keramisch voor het steady koken. Helaas laat zich dat in mijn huidige keuken niet realiseren.

    Rijst doe ik in een - uiteraard - Japanse rijstkoker. Een simpele Kenwood. Geen omkijken naar als je de juiste mix van rijst en water maar weet te vinden.

    En voor de rest: de juiste pannen natuurlijk (RVS Sigg’s voor het gewone werk, lompe gietijzeren braadpannen voor de vleesjes). En dan natuurlijk een oversized soeppan, een dito pastapan en wat je zoal verder in een keuken aantreft.

    En ja, last but not least een setje messen met voldoende body. Ook belangrijk als je zoveel mogelijk zelf denkt te moeten doen tenslotte.

  91. 91 020babe 9 april, 2008 at 16:43

    @ Jane - toen ik in Italië woonde at ik wel eens pasta met alleen maar bechamelsaus en wat verse nootmuskaat. Als ik dat nu eet of ruik, ben ik zo weer 17 jaar terug in de tijd.

  92. 92 020babe 9 april, 2008 at 16:47

    Wat koken jullie vanavond?

    Ik thai. Met verse gamba’s. En heerlijk zoetgeurende plakrijst. Ik kan nu al blij worden van de glanzende groentjes en het perfecte rode pepertje.

    -> out

  93. 93 Jane Doe 9 april, 2008 at 16:49

    @020babe @91

    Mooi is dat he? Dat een geur en smaak zo is gekoppeld aan een goede herinnering.

    Nootmuskaat vind ik heerlijk ruiken. Kaneel trouwens ook.
    Als de geur van appeltaart met kaneel uit de oven komt word ik daar erg blij van.

    Wist je trouwens dat Parkisonpatienten niet in staat zijn om oregano te ruiken?
    Is echt waar. Specifiek voor die ziekte.

  94. 94 reinaert 9 april, 2008 at 16:54

    @020Babe @92:

    Vraag stellen en meteen wegrennen? Foei! Driewerf foei!

    Ik gooi zometeen een paar kipfilets in de pan. Met de bijbehorende portie groenten (champs, kastanjechamps, paprika’s, tomaten, ui, rode ui, sjalot). Daarnaast een mix van jonge capucijners en mais en wat ik eventueel verder nog tegenkom in de koelkast. En dat alles dan geserveerd met Surinaamsche zilvervliesrijst.

    Relatief eenvoudig maar wel lekker. En daar gaat het om!

  95. 95 Rodney trotter 9 april, 2008 at 17:33

    @babe
    Castell! dat was het. Dank. Ga ik binnenkort eens proberen.

  96. 96 Rodney trotter 9 april, 2008 at 17:35

    @Ronzo
    Die achteraf-restaurantjes in Frankrijk, helemaal eens.
    Ik zal er eentje nooit vergeten: Chez Madame Sors, in Maureillas.
    Moeder en vader in de keuken, dochter in de bediening. Geen toerist te bekennen.
    Ik was 16. Mijn eerste echte coq au vin.
    Nog nooit zo lekker gegeten volgens mij.
    Ik proef nu nog hoe die kip zo van het botje afviel als je haar aanraakte.

  97. 97 Rodney trotter 9 april, 2008 at 17:36

    lol@maddog (33)!
    Tja, dat is de beste manier om ze te jennen. Ik zou dan ook mijn kont tegen de krib gooien.

  98. 98 Rodney trotter 9 april, 2008 at 17:44

    @babe
    Pff, ben ik een paar uurtjes weg, meteen alles gemist.
    Even snel dan: Ik kook het liefst op gas, maar nu keramisch.
    Kruiden? Afhankelik van het gerecht, maar ben gek op tijm en basilicum, rozemarijn, oregano, komijn (als in kummel), citroengras, djerek poeroet, curry- en maram-marsalamengsels, te veel om op te noemen.
    Vanavond kook ik bij uitzondering door de week omdat ik eerder thuis ben.
    Risotto met voorjaarsgroente. Ik vind dat ik retegoed ben in risotto’s.

    Toprecepten vind ik lastig, maar ik heb een paar briljante curry’s en veel goeie pasta’s.
    Plus een paar geweldige visrecepten. Een zoet-zure zeeduivel bijvoorbeeld.
    Mijn boeuf bourguignon vind ik zelf geweldig. Tja, te veel dus.
    Honger!!!

  99. 99 Rodney trotter 9 april, 2008 at 17:45

    maram-marsala? haram-marsala?
    doe maar garam masala.

  100. 100 reinaert 9 april, 2008 at 17:57

    Lamskoteletjes, dun gesneden, met komijn [als in komijn]. En dat dan natuurlijk op de grill…..

    En daar een Kümmel bij [als in genever]. Een magische combinatie.

  101. 101 Rodney trotter 9 april, 2008 at 18:06

    Komijn associeer ik altijd met djinten.
    Wat ik eigenlijk bedoel is karwijzaad, en dat is hetzelfde als kummel volgens mij.
    Ik raak daar altijd mee in de war. Nog een heftige discussie over gehad met een poster toen ik mijn kooksite nog had.
    Ik bedoelde in elk geval das spul dat ze in Beieren over de Schweinebraten doen. Kreuzkümmel geloof ik.
    Kümmel ken ik wel als drank ook, een likeur of zo.

    Enfin, te veel verleidingen, ik moet snel gaan koken.

    “Ik kook tr